Προθεσμία άσκησης προσφυγής κατά της απόρριψης αίτησης υπαγωγής στο εναλλακτικό καθεστώς φορολόγησης του άρθρου 5Β ΚΦΕ
Για την υπαγωγή στο εναλλακτικό καθεστώς φορολόγησης του άρθρου 5Β του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Ν.4172/2013 – εφεξής «ΚΦΕ») θεσπίζεται ειδική διοικητική διαδικασία, η οποία εκκινεί με την υποβολή αίτησης μεταφοράς κατοικίας από τον ενδιαφερόμενο. Κατά την εξέταση της αίτησης αυτής η φορολογική αρχή (Δ.Ο.Υ. Κατοίκων Εξωτερικού και Εναλλακτικής Φορολόγησης Φορολογικών Κατοίκων Ημεδαπής της Α.Α.Δ.Ε. – εφεξής «ΑΑΔΕ») προβαίνει στη διακρίβωση της τελευταίας φορολογικής κατοικίας του ενδιαφερομένου βάση των καθορισθέντων από τον νομοθέτη προϋποθέσεων και δικαιολογητικών. Η μεταφορά διαπιστώνεται, κατά τις ίδιες διατάξεις, από την ΑΑΔΕ με την έκδοση σχετικής πράξης, η οποία και αποτελεί τον αναγκαίο όρο για την υπαγωγή στο καθεστώς. Κατά της διοικητικής αυτής πράξης, ο φορολογούμενος έχει δικαίωμα να ασκήσει ένδικο μέσο εντός συγκεκριμένης προθεσμίας προκειμένου να την αμφισβητήσει.
Μέχρι το έτος 2024, είχε γίνει παγίως δεκτό από τη Νομολογία (ΣτΕ 1070/2023, ΣτΕ 970/2022, 2758/2021, 274/2020) ότι οι διοικητικές πράξεις που είναι σχετικές με την απόρριψη αιτήματος μεταβολής της φορολογικής κατοικίας δεν υπόκεινται σε προσφυγή ενώπιον των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων, διότι ναι μεν σχετίζονται με την εφαρμογή της φορολογικής νομοθεσίας, ωστόσο δεν συνιστούν φορολογική διαφορά διότι αποβλέπουν στην τακτοποίηση της κατάστασης του φορολογούμενου, και δεν συνάπτονται στενώς και αναγκαίως με σχετική ατομική φορολογική υποχρέωσή του, δηλαδή είναι μη συνδεόμενες με συγκεκριμένο φορολογικό βάρος, προσδιοριζόμενο ατομικώς κατά υποκείμενο και αντικείμενο. Η δικαστική αμφισβήτηση τέτοιων πράξεων, λοιπόν, είχε γίνει παγίως δεκτό από τη Νομολογία ότι δημιουργούσε ακυρωτικές διαφορές, οπότε το προβλεπόμενο ένδικο μέσο κατά απόρριψης αιτήματος μεταβολής της φορολογικής κατοικίας ήταν η αίτηση ακύρωσης ασκηθείσα εντός προθεσμίας εξήντα (60) ημερών από την κοινοποίηση της σχετικής πράξης.
Ειδικά, μάλιστα, για την ως άνω περιγραφόμενη διοικητική διαδικασία υπαγωγής στο εναλλακτικό καθεστώς φορολόγησης του άρθρου 5Β του ΚΦΕ, σύμφωνα με την ως άνω Νομολογία, είχε γίνει δεκτό ότι πρόκειται για διοικητική διαδικασία αυτοτελή σε σχέση με τη διαδικασία προσδιορισμού του φόρου, διότι η τελευταία έπεται και χωρεί στη βάση δήλωσης όλων των εισοδημάτων, δηλαδή όχι μόνο εκείνων από συντάξεις, τα οποία και φορολογούνται με τις ευνοϊκές ρυθμίσεις του άρθρου 5Β του ΚΦΕ, αλλά και εκείνων που τυχόν προκύπτουν είτε στην αλλοδαπή και προέρχονται από άλλες πηγές είτε και στην ημεδαπή. Συνεπώς, είχε κριθεί ειδικώς ότι η δικαστική αμφισβήτηση πράξης της φορολογικής αρχής, με την οποία απορρίπτεται αίτηση μεταφοράς φορολογικής κατοικίας κατ’ άρθρο 5Β ΚΦΕ, συνιστά ακυρωτική διαφορά και προσβάλλεται με αίτηση ακύρωσης εντός προθεσμίας εξήντα (60) ημερών από την κοινοποίηση της σχετικής πράξης.
Ωστόσο, με το άρθρο 24 του Ν.5119/2024 τροποποιήθηκε το άρθρο 1 παρ. 4γ) του Ν.1406/1983 και πλέον για λόγους επιτάχυνσης της απονομής της δικαιοσύνης, οι διαφορές που προκύπτουν από πράξεις των φορολογικών αρχών σχετικές με τη φορολογική κατοικία υπάγονται στη δικαιοδοσία των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων, εκδικαζόμενες ως διαφορές ουσίας. Συγκεκριμένα προβλέπεται η κατάθεση προσφυγής ουσίας ενώπιον των Διοικητικών Δικαστηρίων κατά την προεδρική διαδικασία εντός προθεσμίας εξήντα (60) ημερών από την κοινοποίηση της σχετικής πράξης κατά τη γενική εφαρμοστέα διάταξη και εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών ειδικά στην περίπτωση φορολογικών διαφορών.
Οι πληροφορίες είναι ακριβείς με βάση τα δεδομένα που είναι γνωστά στο συντάκτη κατά το χρόνο συγγραφής του άρθρου. Δεν έχουμε υποχρέωση να επικαιροποιούμε τα αναρτημένα άρθρα. Η δικηγορική μας εταιρεία δεν αναλαμβάνει ευθύνη έναντι οποιουδήποτε τρίτου που δεν είναι εντολέας μας και δεν έχει υπογράψει τους όρους συνεργασίας μας.
