Εγκατάσταση αλλοδαπής ΜΚΟ στην Ελλάδα
Α. Μια αλλοδαπή ΜΚΟ μπορεί να ιδρύσει υποκατάστημα στην Ελλάδα, ακόμα και αν δε προβλέπεται η νομική της μορφή στην Ελλάδα. Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που πρέπει να υποβληθούν ενώπιον του Γ.Ε.ΜΗ. για την εγκατάσταση του υποκαταστήματος είναι τα ακόλουθα:
1. Αίτηση
2. Απόφαση της αλλοδαπής εταιρείας για ίδρυση υποκαταστήματος στην Ελλάδα προσδιορίζοντας τον σκοπό, την έδρα, την επωνυμία και το νόμιμο εκπρόσωπο του υποκαταστήματος,
3. Καταστατικό της αλλοδαπής εταιρείας, όπως ισχύει κατά την χρονική περίοδο της αίτησης (με θεώρηση από την αρμόδια αρχή της έδρας της),
4. Βεβαίωση της αρμόδιας αρχής της χώρας της έδρας της ότι η εταιρεία δε διαλύθηκε ούτε ανακλήθηκε η άδεια σύστασής της,
5. Βεβαίωση της αρμόδιας αρχής για την έδρα της αλλοδαπής εταιρείας και για τα πρόσωπα που εκπροσωπούν την εταιρεία στην έδρα της,
6. Τον αριθμό μητρώου καταχωρήσεως της εταιρείας στην έδρα της.
Εξαιρούνται οι εταιρείες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης που το δίκαιο της χώρας τους δεν προβλέπει την καταχώρηση σε μητρώο,
7. Βεβαίωση αρμόδιας αρχής για το καταβλημένο κεφάλαιο της αλλοδαπής εταιρείας,
8. Βεβαίωση ΕΒΕΑ για την προέγκριση της Επωνυμίας ή/και του Διακριτικού Τίτλου του υποκαταστήματος (για την προέγκριση καταβάλλεται τέλος 10,00€) ως και
9. Συμβολαιογραφική ή Προξενική πράξη διορισμού, νομίμου εκπροσώπου, πληρεξουσίου αντιπροσώπου και αντίκλητου του υποκαταστήματος της εταιρείας στην Ελλάδα, που μπορεί να είναι το ίδιο πρόσωπο.
Ο νόμιμος εκπρόσωπος, πληρεξούσιος, αντιπρόσωπος και αντίκλητος, που θα οριστεί θα πρέπει να είναι κάτοχος ελληνικού Αριθμού Φορολογικού Μητρώου ΑΦΜ πρέπει να υποβάλλει:
α) Αν πρόκειται για υπήκοο κράτους της Ε. Ε.: ακριβές αντ/φο Αστυνομικής Ταυτότητας ή Διαβατηρίου ή
β) Αν πρόκειται για υπήκοο κράτους εκτός Ε.Ε.: εφόσον διαμένει στην Ελλάδα απαιτείται έκδοση Άδειας Διαμονής και εργασίας (σύμφωνα με την υπουργική απόφαση Κ2- 4900/30.10.14).
Σημειώσεις:
Τα ανωτέρω δικαιολογητικά υποβάλλονται σε έντυπη μορφή και ένα απλό αντίγραφο (πρωτότυπα νομίμως υπογεγραμμένα) και σε ηλεκτρονική μορφή (CD με αρχεία pdf).
Τα ανωτέρω δικαιολογητικά, που εκδίδονται στην αλλοδαπή, πρέπει να έχουν θεώρηση APOSTILLE ή προξενικής αρχής και επίσημη μετάφραση στην Ελληνική γλώσσα.
Η ως άνω διαδικασία ολοκληρώνεται εντός maximum 5 ημερών.
Β. Αναφορικά με τη χορήγηση ΑΦΜ σε αλλοδαπό νόμιμο εκπρόσωπο με φορολογική κατοικία εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) προβλέπονται τα ακόλουθα δικαιολογητικά (αρμόδια Δ.Ο.Υ. είναι η Δ.Ο.Υ. Κατοίκων Εξωτερικού):
Αίτηση (Έντυπο Μ1 – «Δήλωση απόδοσης Α.Φ.Μ.»), η οποία θα περιλαμβάνει τα πλήρη προσωπικά στοιχεία και στοιχεία επικοινωνίας του ενδιαφερόμενου,
Το έντυπο Μ7 – «Δήλωση σχέσεων φορολογούμενου», με το οποίο δηλώνεται ο φορολογικός εκπρόσωπος από τον ενδιαφερόμενο,
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το άρθρο 8 του Κ.Φ.Δ., κάθε φορολογούμενος που δεν διαθέτει ταχυδρομική διεύθυνση στην Ελλάδα, υποχρεούται να ορίσει φορολογικό εκπρόσωπο με φορολογική κατοικία στην Ελλάδα, για λόγους συμμόρφωσης με τις τυπικές φορολογικές υποχρεώσεις, ο οποίος, όμως, ουδεμία ευθύνη φέρει για την εκπλήρωση ή μη των φορολογικών υποχρεώσεων του φορολογούμενου. Για τον ορισμό του φορολογικού εκπροσώπου, γίνονται δεκτά τα ακόλουθα έγγραφα:
– Συμβολαιογραφικό πληρεξούσιο, συνταχθέν στην αλλοδαπή (μεταφρασμένο στην ελληνική γλώσσα και με σφραγίδα apostille) ή
– Πληρεξούσιο που έχει συνταχθεί και υπογραφεί ενώπιον Ελληνικής Προξενικής Αρχής (χωρίς μετάφραση και σφραγίδα apostille) ή
– Εξουσιοδότηση, με θεωρημένο το γνήσιο της υπογραφής από Δημόσια Αρχή (όπως Αστυνομία ή Κέντρο Εξυπηρέτησης Πολιτών – Κ.Ε.Π.).
Υπεύθυνη δήλωση του Ν.1599/1986 του Φορολογικού Εκπροσώπου (θεωρημένη με το γνήσιο της υπογραφής από Δημόσια Αρχή), με την οποία θα δηλώνει ότι αποδέχεται τον διορισμό του,
Θεωρημένο αντίγραφο του Διαβατηρίου του ενδιαφερόμενου,
Εξουσιοδότηση, με θεωρημένο το γνήσιο της υπογραφής από Δημόσια Αρχή, για την περίπτωση που η αίτηση και τα ως άνω δικαιολογητικά έγγραφα, υποβάλλονται από το τρίτο πρόσωπο ενώπιον της αρμόδιας Δ.Ο.Υ.
Γ. Οι προϋποθέσεις εγγραφής στο μητρώο Ελληνικών και Ξένων Μη κυβερνητικών Οργανώσεων βάσει της Υ.Α 7586/2018 (ΦΕΚ Β’ 4794/26-10-2018) είναι:
i. Να διαθέτουν νομική προσωπικότητα, η οποία αποδεικνύεται από νόμιμα δημοσιευμένο καταστατικό. Στο καταστατικό τους πρέπει να προβλέπεται η υλοποίηση δραστηριοτήτων, Κοινωνικού και Ανθρωπιστικού Χαρακτήρα, Διεθνούς Προστασίας, Μετανάστευσης ή Κοινωνική Ένταξης.
ii. Να δηλώνουν υποχρεωτικά τα κάτωθι στοιχεία:
Στοιχεία ή Ταυτότητα του Φορέα (επωνυμία φορέα, ΑΦΜ, ΔΟΥ, έδρα, καταστατικό γεωγραφική εμβέλεια δραστηριοποίησης),
Στοιχεία νόμιμου εκπροσώπου στην Ελλάδα, όπου απαιτείται και υπεύθυνη δήλωση ότι δεν έχει καταδικαστεί με αμετάκλητη δικαστική απόφαση για κάποιο αδίκημα από τα αναφερόμενα στην περ. 1 του εδαφίου α΄ της παρ. 2 του άρθρου 6 του π.δ. 118/2007 και στο άρθρο 43 παρ. 1 του π.δ. 60/2007,
Εγγραφή του Φορέα στο Πρωτοδικείο ή στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.),
Παρεχόμενες υπηρεσίες (Ωφελούμενοι/ομάδες στόχος/τομείς δραστηριοποίησης κ.ά.),
Αριθμός και ειδικότητες αμειβόμενου προσωπικού και αριθμός και ειδικότητες προσωπικού παροχής εθελοντικών υπηρεσιών με τα απαραίτητα συμφωνητικά παροχής υπηρεσιών εθελοντικής εργασίας,
Οικονομικά στοιχεία (πόροι και πηγές χρηματοδότησης – στοιχεία απολογισμού/ισολογισμού-προϋπολογισμού τελευταίων δυο ετών κ.ά.),
Φορολογικά και ασφαλιστικά στοιχεία όπου αυτά απαιτούνται,
Υλικοτεχνική υποδομή,
Δράσεις φορέα (απολογισμός έργου δυο προηγούμενων ετών, στο οποίο θα αναφέρονται τουλάχιστον: λειτουργία δομών/είδος/ονομασία/αριθμός εξυπηρετούμενων/κόστος λειτουργίας, υπηρεσίες παροχής μέσα από δομές, δράσεις που υλοποίησε ο φορέας τα δύο προηγούμενα έτη, αριθμός ενεργειών που υλοποιήθηκαν ανά κατηγορία δράσης/τίτλους αυτών των ενεργειών, ωφελούμενοι, συνεργασίες με φορείς, τρέχουσες παρεμβάσεις).
Σημ. Η ως άνω διαδικασία εγγραφής γίνεται ηλεκτρονικά.