Ακίνητα

Η υπόθεση του ακινήτου της Κασσιόπης

Το επίμαχο ακίνητο εμβαδού 489.560 τ.μ. στην περιοχή της Κασσιόπης στην Κέρκυρα είχε παραχωρηθεί  κατά πλήρη νομή και κατοχή στο Ελληνικό Δημόσιο άνευ ανταλλάγματος , για εξόφληση φόρου κληρονομίας με σχετική δήλωση των κληρονόμων της εν ζωή ιδιοκτήτριας αυτού. Στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου περιήλθε με το 313/4.10.2000 συμβόλαιο της Συμβολαιογράφου Κερκύρας Χριστίνας Καμπούρη.
 Τα 275.250 τ.μ. του ακινήτου με σχετική πράξη της Διευθύνσεως Δασών Κέρκυρας διαπιστώθηκαν ότι αποτελούν δασικη έκταση, η δε υπόλοιπη επιφάνεια του ακινήτου χαρακτηρίζεται ως γεωργική και χορτολιβαδική. Στο ακίνητο υπάρχει επίσης λίμνη με επιφάνεια 14.000 τ.μ. με την ονομασία «Βρωμολίμνη».
Επίσης εντός των 489.560 τ.μ. περικλείεται έκταση 11.520 τ.μ. η οποία απαλλοτριώθηκε από το Ελληνικό Δημόσιο στις αρχές της δεκαετίας του 1960 προκειμένου να δημιουργηθεί εντός αυτής το Ναυτικό Οχυρό Κέρκυρας (ήδη από το 2001 ονομάζεται Ναυτικό Οχυρό Αγ. Στεφάνου) με την εγκατάσταση στην έκταση αυτή κτίσματος-παρατηρητηρίου, κεραιών και ραντάρ του Πολεμικού Ναυτικού. Η ίδια έκταση των 11.520 τ.μ. με π.δ. του 2001 χαρακτηρίσθηκε «απαγορευμένη ζώνη» και πέριξ αυτής οριοθετήθηκε μια «επιτηρούμενη ζώνη» που καταλαμβάνει ένα μέρος του ακινήτου των 489.560 τ.μ. προκειμένου να εξασφαλίζεται η ασφάλεια του οχυρού.
Η μεταβίβαση στο ΤΑΙΠΕΔ – αίτηση ακύρωσης κατά της μεταβίβασης
Με την 202/21.2.2012 απόφαση της  Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων  μεταβιβάστηκε στο ΤΑΙΠΕΔ χωρίς αντάλλαγμα κατά πλήρη κυριότητα νομή και κατοχή το ανωτέρω ακίνητο των 489.560τ.μ. και κατά της αποφάσεως αυτής (δηλαδή της μεταβίβασης προς το ΤΑΙΠΕΔ)  προσέφυγε τον Μάιο του 2012 η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων με αίτηση ακυρώσεως στο ΣτΕ, ως εκδοθείσης κατά παράβαση του άρθ. 24 του Συντάγματος και της λοιπής νομοθεσίας περί προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος. Ιδίως ότι το ακίνητο ανήκει στην δημόσια κτήση του Ελληνικού Δημοσίου
Η απόφαση του ΣτΕ
Με την υπ’ αριθ. 1415/2013 απόφασή του το ΣτΕ απέρριψε την αίτηση ακυρώσεως καθώς έκρινε, εν συντομία, ότι το συγκεκριμένο ακίνητο ανήκει στην ιδιωτική περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου και όχι στη δημόσια κτήση αυτού (αφού είχε περιέλθει σε αυτό βάσει διατάξεων του ιδιωτικού δικαίου) και μεταβιβάζεται στο ΤΑΙΠΕΔ νομίμως με όλα τα  βάρη και περιορισμούς στη χρήση του από την κείμενη νομοθεσία (περιορισμό του εμβαδού του μετά τη χάραξη οριογραμμής του αιγιαλού, περιορισμούς στη χρήση μέρους του ακινήτου λόγω του δασικού χαρακτήρα του, περιορισμών λόγω της οριοθετήσεως «επιτηρούμενης ζώνης του Ναυτικού Οχυρού κλπ).  
Με άλλα λόγια το ΣτΕ είπε ότι νομίμως μεταβιβάζεται το ακίνητο αφού αφενός ανήκει στην ιδιωτική περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου, οι δε περιορισμοί που τυχόν υπάρχουν στη χρήση του (υδροβιότοπος, δασικός χαρακτήρας μέρους το ακινήτου, γειτνίαση με Ναυτικό Οχυρό κλπ) απλώς θέτουν κάποιους περιορισμούς στη δυνατότητα  αξιοποιήσεώς του χωρίς να την καθιστούν αδύνατη.

Κινήσεις μετά την εμπλοκή της NCH
α) Εξώδικη βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ –Ερωτήσεις στη βουλή
Στις 28.02.13, επιδόθηκε εξώδικη πρόσκληση 39 βουλευτών του ΣΥΡΙΖA, προς τον Πρόεδρο και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε., κοινοποιούμενη και προς την εταιρεία «N.C.H. CAPITAL Ιnc.». Η εξώδικη πρόσκληση είχε θέμα: «Παράνομη, αντισυνταγματική, αντικείμενη στο διεθνές Δίκαιο επιβλαβής για την εθνική οικονομία και επικίνδυνη για την εθνική ασφάλεια η παραχώρηση από το ΤΑΙΠΕΔ στην εταιρεία "N.C.H.CAPITAL Ιnc" του Οικοσυστήματος Ερημίτης στην Κασσιώπη Κέρκυρας».
Επίσης έχουν απευθυνθεί με ερωτήσεις στον Υπουργό Εθνικής Άμυνας κυρίως για το ζήτημα της μεταφοράς της θέσεως του Ναυτικού Οχυρού εντός της εκτάσεως των 11.520 τ.μ. στην οποία φέρεται να μην γωνμοδότησε το αρμόδιο συμβούλιο του Ναυτικού.

β) Η πρόσκαιρη απόρριψη από το ΣτΕ του σχεδίου π.δ. για τη μεταφορά της θέσης του Ναυτικού Οχυρού
Το πρώτο τρίμηνο του 2013 με σχετική απόφασή του, το ΣτΕ είχε «παγώσει» προσωρινά τη μετεγκατάσταση του ναυτικού οχυρού, θεωρώντας πως το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο που είχε αποφανθεί υπέρ της μεταφοράς του σε νέα θέση,  το έκανε χωρίς καν να γνωρίζει που ακριβώς είναι η νέα θέση,  αφού αυτή προβλεπόταν ότι θα την προσδιόριζε το ΤΑΙΠΕΔ.
 
Έτσι, επιστράφηκε το σχέδιο προεδρικού διατάγματος στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας για τον καθορισμό της ακριβoύς νέας θέσης του ναυτικού οχυρού, αφού στην πρώτη γνωμοδότηση του το ΑΝΣ «δεν ήταν σε θέση να κρίνει αν με την εγκατάσταση του ναυτικού οχυρού στη νέα θέση εξασφαλίζεται ισοδύναμο αποτέλεσμα ως προς την εξυπηρέτηση της εθνικής άμυνας και ασφάλειας της χώρας». Κατόπιν όλων αυτών  το υπουργείο Εθνικής Άμυνας επανακατέθεσε το σχέδιο διατάγματος για νομοπαρασκευαστική επεξεργασία στο ΣτΕ, με νέα γνωμοδότηση του ΑΝΣ και το ΣτΕ πλέον ενέκρινε το Προεδρικό Διάταγμα.
 
γ) Οι εκκρεμείς υποθέσεις στο ΣτΕ
Επίσης εκκρεμούν στο ΣτΕ, δύο αιτήσεις ακύρωσης που θα εκδικαστούν τον Μαίο του 2014. Η πρώτη κατά του υπ. αριθ. 60/ 8-5-2004 Π.Δ. «Τροποποίηση του Ναυτικού Οχυρού Αγίου Στεφάνου» (ΦΕΚ 111/Α/14-5-2013),επειδή το Π.Δ. προβλέπει μετεγκατάσταση του Ναυτικού Οχυρού του Αγ. Στεφάνου το οποίο διαθέτει ραντάρ και είναι το μοναδικό που καλύπτει τις ανάγκες επιτήρησης των στενών Κέρκυρας - Αλβανίας ενώ η νέα θέση της απαγορευμένης ζώνης του Ναυτικού Οχυρού βρίσκεται στο όριο του εν λόγω ακινήτου μέσα σε χαράδρα και στερείται ορατότητας χωρίς να υπάρχει επιτηρούμενη ζώνη που διασφαλίζει την ασφάλεια των στρατιωτικών εγκαταστάσεων (παραβίαση του ν. 376/1936) και συνεπώς υπάρχει ο ισχυρισμός ότι αντίκειται στο άρθρο 1 του Συντάγματος, καθώς προκαλεί κινδύνους στην εθνική ασφάλεια και επομένως βλάπτει την εθνική κυριαρχία.
Η δεύτερη αίτηση ακύρωσης είναι κατά της με αριθ. 236/20.6.2013 απόφασης της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (ΦΕΚ 1495/Β/20-6-2013) με την οποία μεταβιβάζεται και περιέρχεται χωρίς αντάλλαγμα στο ΤΑΙΠΕΔ κατά πλήρη κυριότητα, νομή και κατοχή και το τμήμα του ακινήτου, κυριότητας του ελληνικού Δημοσίου, το οποίο αποτελούσε την απαγορευμένη Ζώνη του Ναυτικού Οχυρού Αγ. Στεφάνου σύμφωνα με το ΠΔ με αριθ. 398/2001 (ΦΕΚ 279/Α/13.12.2001).

δ) Η πιο πρόσφατη αίτηση ακυρώσεως στο ΣτΕ
Τον Ιανουάριο του 2014 υπήρξε και τρίτη αίτηση ακύρωσης στο ΣτΕ από την παράταξη του ΣΥΡΙΖΑ που διεκδικεί την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, την παράταξη του ΣΥΡΙΖΑ που διεκδικεί τον δήμο Κερκυραίων, από μεμονωμένους πολίτες και από κινήματα πολιτών κατά της πώλησης της Κασσιόπης για την Ακύρωση του από 12-11-2013 ΠΔ με τίτλο «Έγκριση Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης του δημοσίου ακινήτου με την ονομασία «Κασσιώπη Κέρκυρας» (ΦΕΚ406/ΑΑΠ/15-11-2013). Οι λόγοι ακυρώσεως είναι 15 (βλ. κείμενο Αίτησης ακύρωσης σε άρθρο TVXS), κυρίως όμως έχουν να κάνουν με την προστασία της βίδρας, ενός προστατευόμενου είδους που υπάρχει στο οικοσύστημα της Κασσιόπης και άλλες υποστηριζόμενες παραβάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, καθώς επίσης και επειδή η προβαλλόμενη  πράξη  δεν συνυπογράφεται από τον υπουργό Πολιτισμού παρόλο που εντός της έκτασης υπάρχει, κατά τα υποστηριζόμενα, αρχαίο μνημείο (Μύλος).

Ημερομηνία δημοσίευσης: 11/6/2014 

Ειδικά Θέματα:

Απαιτούμενα δικαιολογητικά για συμβόλαια αγοράς ακινήτων (2015)

Φορολογία μεταβίβασης ακινήτων

Καταγγελία μίσθωσης κατοικίας για ιδιοκατοίκηση

Οι προϋποθέσεις άσκησης του επαγγέλματος του μεσίτη ακινήτων

Έξωση και διαταγή πληρωμής από μισθώματα με βάση τις τροποποιήσεις του Ν.4055/2012

Το δικαίωμα της "επιφάνειας"

Προστασία της νομής και αυτοδικία

Απόκτηση ακίνητης περιουσίας στην Ελλάδα από αλλοδαπούς